Powered By Blogger

czwartek, 19 stycznia 2012

Angielski Super Sportowiec

Ze słonecznej Italii czas przenieść się nieco do surowszego klimatu Wysp Brytyjskich. I znowu napiszę o człowieku który chciał spełnić swoje marzenie związane z motoryzacją. Pewien holenderski ekscentryczny milioner Klaas Zwart mieszkający na Wyspach zapragną stworzenia całkiem nowej marki samochodów. Ale jak to jest w przypadku milionerów nie chodziło mu o produkcję czegoś dostępnego dla każdego. Chciał stworzyć coś z wyższej półki, coś co mogło by aspirować do klasy supercars. I tak w 1995 roku ziściło się jego marzenie założył firmę Ascari która produkuje i ma swoją siedzibę w małym niespełna 42 tysięcznym mieście Banbury.


Dla tych którzy interesują się sportami motorowymi sama nazwa Ascari może się z czymś kojarzyć -  i to słusznie gdyż nazwa marki to hołd oddany Alberto Ascari który był pierwszym dwukrotnym mistrzem Formuły 1.  Ascari na samym początku miało produkować samochody przeznaczone głównie na wyścigi ale już przy projektowaniu pierwszego modelu uznano że ten samochód może zrobić duże zamieszanie w szeregach najlepszych i najszybszych samochodów świata.

Zważając na młody wiek firmy nie jest ona tak dobrze znana gdyż nie produkuje samochodów na dużą skalę. Od swojego powstania Ascari oferowało zamożnym klientom 5 modeli drogowych i 4 wyścigowe.

Kończąc opisywanie w telegraficznym skrócie historię tej firmy chciałbym skupić się na modelu Ascari KZ1 ponieważ według mojego mniemania jest to najlepszy wyprodukowany drogowy model tej firmy i bez wątpienia  jest to jeden z najrzadszych samochodów na świecie. A więc w drogę !


Ascari KZ1 to super samochód który powstał jedynie w liczbie 50szt. Został wyprodukowany ręcznie. Na jego produkcję przeznaczono 320 roboczo godzin. Tak dla porównania równie egzotyczne Enzo powstało w 400 egzemplarzach a Alfa 8C w 500. Koszt jednego KZ1 to 235 tyś funtów brytyjskich.

Co oprócz ceny i ilości wyprodukowanych sztuk przemawia o wyjątkowości tego pojazdu? Wcześniej wspomniałem o aspiracjach Ascari do klasy samochodów z wyższej półki i klasy supercars. Dzięki cenie i nakładowi produkcji udało się trafić na wyższą półkę. Ale żeby dostać się do elitarnego grona supercars trzeba spełnić jeszcze kilka warunków.

Ascari KZ1 się to udało gdzyż to piekielnie szybka maszyna, zwijająca asfalt z prędkością powyżej 320km/h, pierwsza setka pojawia się po 3,7 sekundy. Za tak fenomenalne osiągi dba doskonały silnik V8 o pojemności 5000 cm3 znany z samochodów BMW nieco usprawniony przez brytyjskich inżynierów generujący moc 500KM. Ale osiągi to nie tylko silnik wazna jest również aerodynamika a ta ma świetne parametry. Również masa na poziomie 1330 kg sprawia ze ten samochód ma doskonały stosunek mocy do masy.


 Samochód z pewnością możę się podobać. Reprezentuje miłe dla oka krągłości które tworzą jedną drapieżną całość. Znakiem rozpoznawczym Ascari jest przód praktycznie pozbawiony grilla. Szpiczaste lampy przednie i wyprofilowane nadkola świadczą o mocy drzemiącej w tym samochodzie. Za tylnymi drzwiami  znajdują się potężne wloty powierza które dostarczają odpowiednią dawkę świeżego powietrza silnikowi usytuowanemu tuż za fotelami kierowcy.  Tył samochodu jest stonowany zaokrąglony zakończony małym spoilerem.


Środek to połączenie sportu i elegancji. Jak większość samochodów tego segmentu nie jest on zbytnio praktyczny ale przecież tutaj nie to się liczy. W kokpicie jak przystało tej klasie użyto tylko najlepszych materiałów i nie ma tam nie potrzebnych bajerów. Wszystko jest przejrzyste i proste. Fotele wykonane z najlepszej skóry są eleganckie, dobrze trzymają w zakrętach i z pewnością są wygodne. Deska rozdzielcza to tylko, to co najpotrzebniejsze czyli wskaźniki prędkości i obroty silnika, wszystkie inne parametry umieszczono w zegarach na konsoli centralnej.


Model KZ1 został zaprezentowany w listopadzie roku 2005 przez telewizję BBC w programie Top Gear, kierowca jadący tym samochodem osiągnął wówczas piąty czas na liście najlepszych czasów przejazdu okrążenia (czas przejazdu 1 minuta 20,7 sekund); obecnie KZ1 zajmuje dziesiąte miejsce; rekord obecnie należy do samochodu Ascari A10 (czas 1:17,3).

I to właśnie model A10 jest młodszym bratem KZ1 - oba te modele nie różnią sie zbytnio od siebie po względem designu ( w środku bez praktycznie zadnych zmian) Widoczne rózńice to bardziej agresywny lakier, światła przednie w osobnych soczewkowych kloszach i większy tylni spoiler. Jednak strona mechaniczna uległą dużej zmianie. Silnik z BMW został zmodyfikowany do 625KM co pozwala rozpędzić się 100km/h w niecałe 3 sekundy!! Udało się też zredukować masę przez zastosowanie lekkich tworzyw kompozytowych. Zaplanowano również złożenie 50 szt tego modelu a każdy zotał wyceniony na 350 tyś funtów.



Podsumowując: Ascari KZ1 i A10 osiągnęły duży sukces w przedziale suprecars. Firma Ascari mimo swojego młodego wieku weszła w bardzo wąską grupę niepowtarzalnych i wyjątkowych samochodów. Pozostaje mieć tylko nadzieje ze każdy następny model Ascari okaże się lepszy od poprzednika!

2 komentarze:

  1. Moim zdaniem warto kupić lepszy samochód, niż planujemy :) Głupia rada, ale skuteczna. Ja na swój samochód wziąłem sporą pożyczkę, ale szybko spłaciłem i warto było. Koniecznie zerknijcie na https://www.credy24.pl/pozyczki-na-dowod/ - tutaj znajdziecie naprawdę bardzo fajną ofertę, warto.

    OdpowiedzUsuń
  2. Takie auto musi zrobić wrażenie na drodze zdecydowanie:)
    https://www.amos.auto.pl

    OdpowiedzUsuń